Hoppa till innehåll

För medlemmar

Här hittar du som medlem matnyttig information om ditt boende.

Årsredovisningar

Energideklarationer

Här hittar du de aktuella energideklarationerna. Tips: En del banker ger ”grön ränta” på bolånet om huset uppfyller deras kriterier på energiklassificering.

Skötsel och underhåll

Din bostad kommer att kännas ny och fräsch länge om du tar hand om den på rätt sätt. Hos Boklok hittar du ett antal filmer som visar hur du ska gå tillväga när du underhåller din bostad.

https://www.boklok.se/nar-du-flyttat-in/skotsel-och-underhall/

Mer information om skötsel och underhåll hittar du i pärmen som du fick vid tillträdet.

Felanmälan

Akuta fel

Akuta fel som uppstår under den 5-åriga garantitiden anmäls på följande sätt:

  • Är felet av sådan karaktär att det är direkt fara för liv ring 112.
  • Ring BoKlok kundtjänst på 020–26 55 65. Öppet vardagar kl 8.30-16.00.
  • Om det akuta felet uppstår när kundtjänst har stängt kontaktar du föreningens styrelse.
  • Om felet är ytterst akut och uppstår utanför kontorstid, kontakta föreningens dygnet-runt-akutjour hos Recover: 0771-103500.

Om ni ringer Recover är det viktigt att ni också felanmäler till BoKlok – annars kommer fakturan till föreningen – även för de fel som går på garantin och ska betalas av BoKlok vilket innebär mer arbete för styrelsen. Felanmälan till BoKlok görs här: https://www.boklok.se/for-boende/felanmalan/#felanmalan-form

Efter att den 5-åriga garantitiden löpt ut vänder du dig alltid med din felanmälan till bostadsrättsförenings styrelse eller föreningens akutjour.

Exempel på akuta fel

  • När du inte kan bruka din bostad alls, till exempel att ytterdörren inte kan öppnas och stängas eller låsas.
  • När felet innebär en hälsorisk eller risk för säkerhet för dig som boende eller andra, till exempel trasiga elkablar, lösa trappsteg eller skyddsräcken med mera.
  • När strömmen gått i hela lägenheten och det inte hjälper att lyfta automatsäkringar och inga huvudsäkringar löst ut.
  • När felet kan medföra ekonomiska konsekvenser om det inte åtgärdas omgående, till exempel takskador eller vattenläckage.

Jourutryckning vid icke akuta fel

Tänk på att kostnaden för jourutryckningar för åtgärdande av mindre fel, fel av icke-akut karaktär eller fel som beror på handhavandefel kommer att debiteras dig som bostadsrättshavare eller eventuellt bostadsrättsföreningen.

Icke akuta fel

Icke akuta fel som du upptäcker under den 5-åriga garantitiden ska du anmäla direkt till BoKlok kundtjänst, med undantag för bredband, telefon och TV som ska anmälas direkt till medieleverantören. Felanmälningar till BoKlok kundtjänst görs på följande sätt:

Ring BoKlok kundtjänst på 020–26 55 65 eller maila på kontakt@boklok.se. Öppet vardagar kl 8.30-16.00.

Utanför ordinarie arbetstid sker ingen registrering av ärenden utan det sker nästföljande vardag. Är det ett akut fel som inträffar följ rutinen för akuta fel.

Efter den 5-åriga garantitidens utgång så vänder du dig alltid med din felanmälan till bostadsrättsförenings styrelse.

Viktigt att tänka på

Om felet visar sig orsakats av felaktig skötsel, bristande underhåll, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel kan du bli fakturerad för felsökningen/åtgärden. Det är även viktigt att du anmäler eventuella fel utan dröjsmål. Du kan bli ersättningsskyldig för den merkostnad som för sent framförd felanmälan orsakat. Om du missar en avtalad tid med BoKlok eller deras leverantörer kan du bli fakturerad för resan och förlorad tid.

Värmepumpen – inställningar

Om du har funderingar kring värme och varmvatten så rekommenderar vi att du kikar på nedanstående video som visar grundläggande inställningar för värmepumpen. Du kan också ladda ner bruksanvisningen här.

Bygga staket

Vänligen kontakta styrelsen innan du börjar bygga genom att skicka en enkel skiss på ditt tänkta staket med måttangivelser. Denna information gäller staket som utgör en inhägnad av din tomt. Om du tänkt placera ett staket på exempelvis din altan gäller regler för bygge av trätrall istället. Ett staket i vår förening ska vara i trä och monteras på plint. Om du vill måla ditt staket ska det vara i någon av husens kulörer, vitt eller rött. Kontakta styrelsen för info om exakt kulör.

Du behöver inte be om tillåtelse från kommunen så länge du följer deras regler, se nedan.

http://www.upplandsvasby.se/bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/mur-och-plank.html

Ett staket är en inhägnad med valfri genomsläpplighet och en maximal höjd på 1,1 meter. Staket kräver inte bygglov. En inhägnad kan vara högre och fortfarande räknas som staket, men bara om den har en hög genomsläpplighet. Man ska alltså kunna se igenom inhägnaden från alla håll. Exempel på genomsläppliga inhägnader är smidesstaket och trådnätstängsel.

Bygga trall/altan

Innan du påbörjar bygge av trätrall på din tomt måste du bekräfta via e-post till styrelsen att du läst och förstått informationen nedan. Skriv TRÄTRALL i ämnesraden.

Skriv följande i meddelandet:

  • Jag/vi har läst och förstått reglerna för bygge av trätrall.
  • Ditt namn och din adress.

Därefter måste du kontakta kommunen, bifoga en enkel skiss där mått (bredd, längd, höjd) på trallen och där storleken på din tomt framgår och fråga om de godkänner ditt bygge. Skicka förfrågan till vasbydirekt@upplandsvasby.se. Observera att föreningens regler måste följas vid bygge:

  1. Trätrallen måste vara fristående från huset. Ingen åverkan får göras på huset för då gäller ej byggarantin.
  2. Använd plattor, plint eller jordankare som grund. Om du använder plattor eller plint, gräv bort matjorden under dessa och grunda med grus. Lägg gärna markduk under gruset.
  3. Lägg ut markduk mot ogräs under trallen.
  4. Naturligtvis får du inte bygga en trall som är större än din tomt.
  5. Trallen får inte vara högre än den lilla plattan som finns där idag, dvs den ska kunna passa in under träpanelen.
  6. Trätrallen ska vara i marknivå. Byggnadsnämnden i kommunen avgör vad som är marknivå. Detta gäller främst er som har sluttande tomt.
  7. Stäm av bygget med era grannar i samma huslänga. Om du exempelvis vill ta bort buskar som du delar med din granne, eller sätta upp extra insynsskydd, bör du komma överens med denne skriftligen angående detta.

Om du vill måla din trätrall så kontakta först styrelsen för godkännande. Olja in trätrallen går naturligtvis bra.

Tips på bra länk vid trätrallsbygge (OBS! Saknar info om grundläggning):

https://www.byggmax.se/byggplaneraren

Installera markis

För att få installera en markis krävs godkännande av styrelsen. Som styrelse kommer vi generellt godkänna enfärgat i neutral färg som exempelvis antracitgrå.

Kontakta styrelsen om du vill installera markis. Meddela modell och färg och hur den kommer att installeras. Styrelsen kommer att återkomma till dig med ett avtal som du måste skriva under innan installationen kan påbörjas.

Installera laddstolpe

Installation av laddstolpe för elbil kräver styrelsens godkännande. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Att tänka på vid försäljning/överlåtelse

När du säljer din bostadsrätt är det viktigt att tänka på att lämna över dessa till de nya ägarna:

  • Nyckel till vattenutkastarna
  • Nyckel till elskåpet
  • Nyckel till vindsluckan
  • BoKlok-pärmen

ASSA-Nycklarna till bostaden hanteras genom Certego, se nedan.

Nycklar

Vi har avtal för nyckelhantering med Certego i Arlandastad så om du exempelvis behöver en nyckelkopia så kan du kontakta dem direkt: Certego Arlanda-Märsta

Besöksparkering

Detta gäller för de parkeringsplatser som är placerade vid Diakonvägen 3 och Diakonvägen 21 och som är uppmärkta med BoKlok och ett nummer mellan 1 och 12.

  • Platserna ska nyttjas av ej avställt fordon i körbart skick som används kontinuerligt.
  • Vid snöfall ska du skotta den plats du för tillfället nyttjar.
  • Om du nyttjar parkeringen vid Diakonvägen 21 får du även hjälpa till att skotta hela parkeringen för att vi ska kunna fortsätta ha avgiftsfri gästparkering.

Syftet med dessa trivselregler är att öka chansen för besökare att faktiskt kunna nyttja de få parkeringsplatser som finns tillgängliga.

Sopor och förpackningar

Vår förening har två miljöhus, båda placerade intill besöksparkeringarna. Förutom kärl för restavfall och matavfall finns det nu även kärl för förpackningar: Pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar, färgat och ofärgat glas.

Är det inte en förpackning ska den inte slängas i kärlen för förpackningar utan släng den i restavfallet om du inte vill åka till återvinningscentralen i Smedby (Sörab). Läs gärna informationstavlorna som sitter på väggen i miljöhusen för mer info.

Om du vill veta var du ska slänga ett föremål kan du söka på föremålet här: https://www.sopor.nu/sortera-och-aatervinn/sorteringsguide/

Tidningar och papper ska inte slängas i pappersförpackningskärlet. Vi kan beställa ett särskilt kärl för tidningar och papper men denna tjänst måste beställas separat från en auktoriserad entreprenör. Som ni kan se så finns det inte plats för något mer kärl i miljöhuset på Diakonvägen 21 för tillfället. Vi behöver först utvärdera och se om vi kan dra ned på antalet restavfallskärl även i 21:an innan vi kan ta in kärl för tidningar och papper. Om vi är många som sorterar ut förpackningar kan vi förhoppningsvis åtminstone byta ut ett av restavfallskärlen till ett mindre kärl och på så sätt göra plats för ett tidningskärl. Tills dess att vi har det på plats får ni slänga tidningar och papper i containern vid exempelvis Hemköp eller slänga dem i restavfallet.

Tack för hjälpen!

Brandvarnare

Brandvarnaren innehåller ett 9V backup-batteri som ska bytas regelbundet. Vid låg batterinivå avger brandvarnaren en kort signal 1 gång per minut.

För att byta batteri, demontera brandvarnaren genom att trycka upp spärren och skjuta underdelan av brandvarnaren från dig (riktning bort från spärren).

Här syns spärren. Genom att trycka upp denna kan brandvarnaren demonteras genom att skjuta den bakåt.
Demonterad brandvarnare med 9V-batteriet synligt.

Efter byte av batteri, funktionstesta brandvarnaren genom att trycka på testknappen mitt på brandvarnaren. Det rekommenderas även att regelbundet funktionstesta brandvarnaren.

Brandskyddsarbete

När en olycka eller ett tillbud inträffar i är det nödvändigt att bostadsrättsföreningens styrelse får kännedom om detta för att kunna dokumentera och utreda händelsen i syfte att identifiera och förebygga oönskade händelser. Även påträffade avvikelser i byggnadens brandskydd behöver bli uppmärksammade för ansvariga personer. Vänligen rapportera olyckor och avvikelser genom att skicka ett mejl till föreningens e-postadress med:

  • Tid
  • Plats
  • Vad som inträffat/observerats
  • Ev. förslag på åtgärd
  • Ditt namn

Exempel på tillbud eller avvikelse

Följande situationer etc. utgör exempel på tillbud- eller avvikelser som ska rapporteras:

  • Förråd nyttjas som förvaringsplats för brandfarliga vätskor eller gasflaskor
  • Det luktar bränt vid nyttjande av gemensam utrustning/ belysning etc.

Vem ansvarar för vad?

Checklistan nedan är framtagen för att tydligt visa vem som ansvarar för vad när det gäller brandskyddsarbetet – alltså hur ansvaret fördelas mellan bostadsrättsföreningen och bostadsrättsinnehavarna.